I Köpenhamn.

Många säger att jag är hemma. I Danmark. Men icke. Tro det eller ej - jag är utomlands och inte hemma. Även om vissa (!) bestämt hävdar att jag är dansk. :)


Fascineras av Danmark. Även fast jag bott granne med Köpenhamn i mina första femton år har jag bara varit här några fåtal gånger. Tror att det här är min femte gång. Köpenhamn kan jag inget alls om och språket ska vi inte ens tala (!) om. Jag förstår oftast inte ett ord av vad de säger även om det är nära besläktat med skånskan. Jag vill hellst prata engelska - då är jag säker på att jag kommer att förstå. Men när de ser mitt namn och min adress - som när jag skulle checka in - började de genast prata danska med mig. Precis som att bara för att jag kommer från Sverige så ska jag förstå danskan. Jag fortsatte prata engelska med receptionisten, och hon danska med mig.

Samma sak hände i taxin. Jag bad om att få åka till ett ställe på engelska, och telefonen ringde kort därefter. Jag svarade på svenska och när jag la på luren började chauffören genast snacka danska med mig. Förstå! Jag förstår inte danska! Även om jag kan förstå några ord kan jag itne för mitt liv förstå sammanhanget eller förstå om de frågar något eller konstaterar något. Sorry! Men så är det.

Och jag vet att några av er just nu sitter och inte tror sina öron - en skåning som inte förstå danska. Kanske är jag skadad av att ha bott norröver mina sista sju år? Jajja.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback