Go Eslöv!

Av en slump kom jag in på min gamla högstadieskola i fredags. Klubben anordnade en ungdomskväll i Stehag och högstadieskolan i Eslöv skulle uppträda med några band. Jag, som oerhört engagerad privatchaufför (!), fick åka och hämta två minibussar instument.

När jag gick på högstadieskolan var det bara träbänkar och lite runda bord vi elever fick sitta vid i cafeterian, som även användes som allrum. Nu när jag kom hade de precis i samma vecka bytt ut allt och satt dit snygga långa soffor och fåtöljer, biljardbord, projektor med vit duk, och ett antal andra bra underhållningsprylar. Inte en sekund för sent.
Medan nästa hela Sveriges städer lägger ner ungdomsgårdar bygger Eslöv till sin och öppnar upp den på nytt. Tydligen har skolans ungdomsgård varit nedlagd ett antal år, men nu har de öppnat igen. Helt rätt! Om ungdomarna har något att göra händer det inte lika mycket skit. Och att anpassa lokalerna och prylarna ger pluspoäng. Guitarrhero, playstation och datorer. Helt rätt.
När jag gick på skolan var det töntigt att vara på ungdomsgården, nu när jag sprang in några minuter var det fullt med elever. Inte töntigt alls.

Och ja, jag tror faktiskt att det kommer att få hållas rent och helt. Bra regler och en schysst attityd från både elever och lärare så kommer det att funka. Ge det en chans, eller till och med några stycken. Ofta är det bara några få som förstör - inte alla på skolan. Ge det en chans, och jag är säker på att alla kommer att trivas bättre, både på skolan och på ungdomsgården.

(Och ni som läser här och som har någon koppling till skolan - uppdatera mig gärna om hur det går!)

Kommentarer
Postat av: Louise

WAY TO GO!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback