Begravingstjafs

Jag blir alldeles mörkrädd när jag såg SVTs program om begravningar, och framför allt vissa hanteringar av kistor. Idag skriver DN att vissa sättningar ska göras om. Dessa två, som filmades, ska göras om. Men SVT kan ju inte ha haft sådan tur att de som de filmade var de enda sättningarna som gick galet? Hur många begravningar har gått till på det viset? Knappast att det har varit endast två, som man smygfilmade dessutom.

I dagarna lever jag i dessa tankar. Kista ska väljas, blommor, psalmer och mat. En kista kostar mellan 7000 och 17000. Blommor för flera tusenlappar och mängder av psalmer och matalternativ.

Visst är våra nära och kära värda en fin avslutning. Men ibland undrar jag om det är priset som ska avgöra stämningen på familjesamlingen och inte känslorna? Jag menar, är det stor skillnad på en enkel kista och en dyr, exklusiv kista? Förutom priset?
När man står där och precis förlorat en familjemedlem, klart man tar den dyra och exklusiva då. När man är som mest upprörd, ledsen och inte kan tänka klart - då ska man bestämma om en annans begravning. Och sätta en prislapp på den döde.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback