Var tog grodan vägen?

Som sagt. Styrelsemöte i helgen. Visst var det bra.

Något som den senaste tiden har förföljt mig är den här effekten som man kallar, den kokta grodan. Tydligen är det en metafor som tyder på att en sak måste genomgåen process innan den kan gå igenom. Om den bara hux flux hoppar upp, ett beslut, en strategi eller vad som helst, ja då tas det inte emot ordentaligt. Men genom den kokta grodan - som betyder att man lägger ner en levande groda i en kastrull och höjer värmen succecivt, i stället för att lägga ner grodan i kokande vatten.Den kommer då att hoppa upp direkt på ren reflex. Så kan man på så sätt vara med och förändra världen. Genom en kokt groda. Konstig grej det här.
Men. Saken är att jag har i hela mitt liv aldrig hört detta uttryck någonsin - förutom de senaste två veckorna då jag hört det från tre oberoende håll.

Ett.
Min kära kollega i Bryssel
Andreas talade om det för mig. I vilket sammanhang minns jag inte.
Två.
På styrelsemötet i helgen, Stensunds nya rektor, förklarade begreppet för hela gänget - i detta fall om strategi för vårt framtida arbete om Stensund.
Tre.
Idag på KRIS jubileumskalas på Fryshuset. En tjej från någon organisation som arbetar för personer med tvångssyndrom tog upp begreppet i ett politik-sammanhang.

Konstigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback