Nykter och stolt - jämt och ständigt

På flygplatsen:

- Ursäkta, vad står det på framsidan?
Jag tuggar ur munnen, vänder mig bakåt och möter en nyfiken blick. En äldre herre, troligt runt femtio år, frågar alltså vad vad det står på min tröja på framsidan. På baksidan hade han nämligen läst Nykter - sedan 1851.

Nyfiken som han blev frågade han mig helt enkelt. Genast förstod han att det var IOGT-NTO-rörelsen som låg bakom. Det förstod han nu när det inte fanns någon avsändare. Han börjar fråga mig hur det går på alkoholfronten i samhället och han hänvisar till att det "bara" är tio procent som har alkoholproblem.
Vi diskuterar en lång stund definitionen av ett missbruk och kommer gemensamt (!) fram till att de här tio procenten nog är betydligt högre med det mörkertal som ändå måste finnas.
Vi fortsätter diskussionen om ifall alkoholen kan vara bra för kroppen/hjärtat. Fick in en del bra argument. Sen kom vi in på reklam och jag nämde att Carlsberg lägger mer än sex miljoner på alkoholreklam, och tillochmed i tredje världens hårt drabbade länder. Han blev mycket chockad, sa han, och han önskade oss i rörelsen lycka till - ni behövs!.
Han gick därifrån - och lämnade mer än halva nyinköpta ölflaskan Carlsberg kvar på bordet. Yes.


Jag bordar planet. Står i kö för att få komma till min plats. Hälsar glatt på kabinkillen - som man alltid gör - och får ett hej tillbaka. Går förbi och hamnar ståendes igen i kö.
Får en knackning på ryggen, vänder mig om. Kabinkillen säger undrande: "Har du varit nykter i över 150 år?".
Tja, på sätt och vis, svarade jag. Rörelsen har - och jag är en del av den. Så kontrar han med: "Du ser inte ut att vara en dag över hundra!".
Skrattandes tillsammans med de andra i kön sätter jag mig på min plats.

När det är dags för matvagnen att rulla ut i gången kör kabinkillen fram till mig och frågar:
- Du ska inte ha en drink? Du ser lite törstig ut efter alla dessa år.

Nätack. Inte den här gången heller. Minst 150 år framöver kommer jag fortsätta tacka nej till det. Precis som alltid.

Jag är stolt över att vara nykter. Och jag tycker det är oerhört smart och förbannat skickligt att ha tagit fram denna tröja.
Nykterhetsrörelsen väcker uppmärksamhet. Genom vårt ställningstagande. Jämt och ständigt - denna gång på en flygplats en kväll i september.

(Syftet att ha den röda tröjan på mig i fredags var för att stödja befolkningen i Burma - men vilket mervärde det förde med sig.)




image19 Här är den. Fast jag äger en i rött.
Foto: Hämtat från
UNF:s hemsida.


Kommentarer
Postat av: Martina

"Du ser inte ut att vara en dag över hundra" Skrattade en stund kan jag säga!!! Sen: du ser törstig ut efter alla dessa år!! hihihi

2007-10-04 @ 11:42:18
Postat av: Louise

Haha, vilket underhållande inlägg! :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback