"Gladast och nyktrast på stället"

På dansgolvet.
- Ska du ha en drink?
- Tack, gärna. En colalight, tack.
- Haha! Jaja, för den här gången då.

Fick min colalight, och hade ögonen på bartendern hela tiden för att inte få i något som jag inte ville ha i glaset. One dietcoke, coming up. Och så fick jag den. Det var bra. Diskussionen efter löd ungefär så här:
- Varför cola? Det är ju party! Då gäller det att ta tag i riktiga grejer.
- Kanske det, men jag anser inte att det här (pekar på hans glas) är riktiga grejer. Jag dricker inte, helt enkelt.
- Oh shit. Wow.


Att vara nykterist i ett annat land än Sverige är som att vara en fridlyst blomma eller något. Många blir förvånade över att man inte dricker mer än apelsinjuice eller cola. Tillochmed mina närmsta vänner här nere frågar mig om jag ändå inte ska ha en öl - kvällen till ära, fast de vet var jag står. Jag tackar artigt nej tack och får den där blicken. Den där blicken som säger mer än vad den egentligen borde säga.
Jag förklarar för dem att jag inte dricker alls, och de slänger iväg en fras i stil med; okej, men det är ju väldigt sunt.

Och visst, de här blickarna och kommentarerna får man hemma i Sverige med. Men hemma är det på något vis accepterat att tacka nej till alkohol, eller så har man i alla fall möjlighet att beställa en alkoholfridrink i baren. Något sådant har jag inte mött här nere. Om jag eller någon av mina vänner frågar efter det i baren blir det en hånskratt och i fredags erbjöd bartendern mig vatten istället. Tack för den!
Det enda undantaget jag mött är när en krog hade en dansk bartender en gång då jag var ute, och han fixade i ordning en alkoholfridrink till mig - utan höjda ögonbryn eller hånskratt. Kanske är det mer vant uppe i Skandinavium med den frågan i baren?

Men lika många som höjer ögonbryn och/eller hånskrattar tycker att det är sunt gjort, att avstå. En belgisk kille som jag mötte, och som var nykter för kvällen för att det  var hans tur att köra, frågade om jag alltid var så här glad och pigg när jag var ute och dansade - utan alkohol i kroppen. Självklart svarade jag. Jag har kul utan tillsatser, svarade jag så där klyshigt som det bara kunde bli. Svaret jag får tillbaka är:
- Fan va bra sagt, gladast och nyktrast på stället. Schysst.

Och visst är det så. Jag har kul utan tillsatser. Det funkar. Väldigt bra.

Kommentarer
Postat av: Susanne

Åh, det vet jag ju! Att du kan ha jätteroligt utan att behöva något extra! Du är ju hur glad som helst, helt av dig själv. I alla fall var du det på högstadiet. :-)

Förresten är det roligt att upptäcka att du också bloggar. Kommer tillbaka en annan gång.

2007-03-04 @ 17:57:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback