Köfascister?

Kösystem - pyttsan! Svenskar får mig att bli så irreterad ibland. Det ska vara så uppenbart var kön är och på vilket håll den går åt. Och vem som är före den ena eller den andre.

En söt gammal tant - som troligtvis är från något arabland står vid sidan av kön ett bra tag. Jag och andra handlande på Kappahl står i den "riktiga" kön. Det vill säga, vi står i ett långt led, på fyra kassor. Alltså fyra kassor och endast en kö - typiskt svenskt.
Tanten går fram mot en av de kassor som inte har en kö -  enligt henne - och går fram och lägger sina varor på disken. Damen som står i kön blir ursinning och rycker ner hennes varor på golvet och säger att tanten minsan får stå i kö - precis som alla andra i butiken.
Den stackars tanten tar upp sina saker från golvet och ser sig förvirrat runt omkring. Hon frågar försiktigt var kön är. Den ursinniga damen hör detta och tror antagligen att det var som ett hån mot henne. Hon ställer sig och pekar ännu mer ursinnigt på den långa raden med människor vid sidan av kassorna. Tanten ställer sig tillslut längst bak i kön.

Vi svenskar - typiska köfascister. Jag vet att vi är otroliga med våra kösystem. Vi är inte som alla andra länder. Men för det ska vi väl inte tro att vårt sätt är det enda och det bästa? Jag vet att jag kommer att själv vara den som inte vet hur kösystem funkar när jag bor i Bryssel. Och jag vet att bryssare inte är världsbäst i sina kösystem - om de nu har några.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback