Jag - amerikan?

Franska idag. Alltid lika kul.
Idag skulle vi hålla dialoger i par. Jag och Augustin, från spanien, blev ett par och vi fick prata om de vanliga fraserna; hej, hur mår du?, var kommer du ifrån?, vad jobbar du med? osv.
Jag tog fraserna och vi pratade. Sen sa jag att jag kommer från Sverige. Och han brister ut: WHAT!!?? Och hela klassrummet blir tyst. Läraren stirrar på oss och undrar vad det var som hände. Då berättar Augustin att jag är svensk och många blev otroligt förvånade. De trodde att jag kom från England eller Amerika. Till och med Phellippe från Boston trodde det.

Herregud! De tyckte att jag såg typiskt amerikansk/engelsk ut och jag vet faktiskt inte om jag ska ta det som en komplimang eller vad. De tyckte att mitt uttal på franskan, och på engelskan var typisk engelsk/amerikansk. Men hallå! Hör man inte skillnad på en engelsk och en amerikan? Jag fattar typ noll. Så nu är jag klassens little swedish girl - för jag är minsan inte bara svensk - utan även yngst i klassen. Hmpft.

Jaja. Som det kan gå.

Kommentarer
Postat av: barajagjohanna

Hihi. När jag pluggade franska i Paris var jag dels "la petite suédoise", "la petite souris" mais aussi "la feministe", bah, kul men tröttsamt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback