Seriös säkerhetskontroll?

I Bryssel har man animerade snubbar på en tvskärm som visar hur man ska gå igenom säkerhetskontrollen. Likså i Stockolm, och numera och i Malmö. De har samma sorts gubbar. De ler mot damerna som kommer, flirtar lite, visar att man ska ta av sig bältet och lägga datorn i en egen låda. Alla figurer ser likadana ut, de byter bara kläder på dem. Men de har samma tomma blickar, samma utryck då de flirtar (ja-faktiskt!) och rör på sig precis lika dant. Om och om igen. Men hinner se filmen fjorton gånger innan man själv får gå igenom. Och om man då går igenom kontrollen med ett skärp på sig, eller med datorn i väskan mpste man vara riktigt puckad efter att ha blivit hjärntvättad.
 

I Köpenhamn däremot har de tecknade figurer, alltså en roligare variant än de jag nyss nämnt. De ser roliga ut, och har sina egna utryck och ansikten. De ser nästan ut som att man har plockat dem från en serietidning eller en barnkanal på tv. Helt briljant! Vem vill inte göra som dessa figurer? Men glädje tog jag därför av mitt skärp när seriefiguren gjorde det, och la min dator snyggt precis när figuren på skärmen gjorde det. Det lilla barnet inom mig ville göra som figuren på skärmen. Och inte blev jag hjärntvättad - bara glad över att få ha sett på tecknad serie i säkerhetskontrollen på Köpenhamns flygplats.

Kommentarer
Postat av: axxxelito

hade alla flygplatser haft sådant hade man aldrig behövt oroa sig för "9/11 - Återkomsten"


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback