Helt rätt!

Läser Riksdag & Departement som kommer till jobbet, och fastnar i en liten notis:



Större delaktighet för unga inom LVU

Vård. Barn som blir föremål för insatser enligt lagen om vård av unga (LVU), ska bli mer delaktiga om vilka insatser som kommer att göras. Det ahr riksdagen belsutat.
Många samtal förs idag mellan socialtjänst och föräldrar, över barnens huvud.
När LVU tillämpas ska barnets inställning redovisas och vilket slags information barnet har fått....
...lagändringen träder i kraft den 1 april nästa år.

- - -


Det var fanimej på tiden! När jag var i svängen förstod jag inte alls mycket, och det beror framförallt på att jag ansågs inte förstå i vilket fall som helst. Jag fick inte ens chansen att försöka förstå varför jag en dag i mars 2003bytte både familj och hemstad.
Kommuniakationen fördes mellan socialsekreteraren, mina föräldrar och mina fosterföräldrar. Ingen annan. Inte mig eller mina systrar.


Alla socialsekreterare! Se till att ta vara på den kontakt ni kan skapa med barnen. Det är dom som flyttar - lyssna på vad de har att säga. Lyssna! Jag begär inte att ni ska fullfölja alla önskningar som kan komma upp. Men om ni börjar lyssna, som det nu blir lag på, kan barnet vara med i proceduren - inte vara bredvid och kolla på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback